TIPS DAN PETUA MERAWAT ANAK DEMAM SELEPAS SUNTIKAN

TIPS DAN PETUA MERAWAT ANAK DEMAM SELEPAS SUNTIKAN | SECARA SEMULAJADI





Syukur Ya Allah diatas rezekiMu memberikan ku dua cahaya mata anak-anak syurga Sayf dan Zara....alhamdulillah =) Cepat sahaja masa berlalu, tapi rasanya baru seperti semalam sahaja melahirkan mereka....huhu

Baby Zara dah masuk 2bulan. Seperti biasalah kan baby setiap bulan akan kena suntikan imunisasi. Bila pulang mesti doktor akan tanya, ubat demam ada lagi? haa.... baby kena suntikan boleh demam ke? Normal ya mommies, baby demam selepas suntikan. Ia adalah kebiasaan yang selalu terjadi. Kenapa? Ini terjadi kerana badan baby sedang bertindak balas dengan imunisasi yang disuntik itu. So, mommies tak perlu nak risau sangat ya.

Apa yang perlu dilakukan adalah monitor suhu badan baby. Bagi pendapat Fuzza, bila anda ada baby dirumah, salah satu item wajib yang perlu ada ialah thermometer, Dengan adanya thermometer ini dapatkah kita monitor suhu badan baby secara tepat selalu. Macam Fuzza guna ear thermometer seperti dibawah ni.



Antara tips untuk merawat anak demam selepas suntikan yang boleh mommies amalkan ialah:

1. Tuam tempat injection jikalau bengkak dengan air sejuk atau ais. Ini dapat mengurangkan bengkak.

2. Apabila suhu badan baby meningkat, buka baju dan lapkan badan baby dengan tuala yang dibasahkan dengan air. Kalau nak lebih bagus guna air filter. Tempat-tempat yang biasa akan disimpan suhu badan ialah di dahi, belakang telinga, dibawah ketiak dan juga dikelipat lutut. In shaa Allah, kalau dilap begini akan turun suhu badan baby.

3. Pasang kipas atau air cond dan bagilah suhu bilik itu agak cosy.

4. Menyusukan baby dengan susu ibu dengan lebih kerap. Ini kerana, suhu badan akan turun apabila air yang mencukupi masuk ke dalam badan.

Inilah petua yang Fuzza amalkan setiap kali anak-anak demam selepas disuntik. Fuzza cuba sedaya boleh untuk mengelakkan anak-anak mengambil ubat hospital yang mempunyai drugs. Selain itu, Fuzza juga mengamalkan Nutriferon

Nutriferon ini adalah supplemen penggalak kepada sistem imun tubuh atau dipanggil immune booster. Ia dapat meningkatkan sistem imun dengan membina antibodi dalam tubuh yang bertindak seperti askar-askar dlm tubuh. Ia juga melindungi tubuh agar dapat melawan penyakit dgn lebih kuat. Ia dibuat dari ramuan semulajadi Biji labu, biji plantago, Japanese honeysucle Flower dan saffflower. Semuanya berasaskan tumbuhan, jadi anda tidak perlu risau kerana ia 100% dari bahan semulajadi. Dan sudah tentulah tiada kesan buruk jika hanya dari tumbuhan semulajadi ini. Untuk baby Zara, Fuzza hanya calitkan sedikit kedalam mulutnya, dan selebihnya Fuzza makan dan menyusunya secara direct. 

Alhamdulillah, dengan izin Allah dan mengamalkan petua diatas baby zara hanya demam untuk masa 1 jam dengan suhu paling tinggi 37.5 sahaja. Dan selepas itu suhunya turun tanpa paracetamol...huhu. Syukur ya Allah.... Anda pun boleh mencuba ya!! 


Anda mungkin meminati:


Dapatkan penjimatan untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli JOM DAFTAR SEKARANG! 



Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info:


Hubungi Fuzza Nisa
Tel/Sms/Whatsapp: 017-6961509
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/mummysayf


 "INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FACEBOOK"

No comments:

Post a Comment