TIPS BAGAIMANA INGIN MENINGKATKAN KESUBURAN/ MENDAPATKAN ANAK

Ada yang sudah lama berkahwin dan masih belum menimang cahaya mata. "Kenapa saya lambat dapat anak? Sedangkan apabila check saya dan suami tiada apa-apa masalah. Apa yang perlu saya buat?" Ini antara persoalan yang timbul di benak setiap pasangan yang masih belum menimang cahaya mata. Perlu diingat, rezeki adalah di tangan Allah. Namun, kita sebagai manusia perlu sentiasa berusaha dan terus berusaha tanpa putus asa. Berusaha dari segi mental, fizikal dan juga amalan rohani. Berdoa tanpa putus asa InsyaAllah.....



Selain itu, bagi pasangan yang mempunyai masalah kesuburan mungkin boleh mengamalkan tips berikut:

1. Tukar Gaya Hidup Anda. Amalkan gaya hidup yang sihat. Amalkan pemakanan yang seimbang dan bernutrisi lengkap. Pemakanan amat penting untuk membantu meningkatkan kesuburan dan juga memberi tenaga. Selain itu, jika pasangan itu merokok, sila BERHENTI MEROKOK serta merta. Ini kerana "sperm count" akan berkurangan jikalau anda adalah seorang perokok.

2. Sperma lebih bertenaga dan sihat di waktu pagi selepas Subuh. Seeloknya, cuba berhubungan pada waktu pagi sehari sebelum ovulasi/ waktu subur bagi wanita.

3. Hindari penggunaan pencuci faraj dan juga wangian faraj. Ini kerana ia akan menyukarkan sperma untuk hidup dan seterusnya mengurangkan kebarangkalian untuk hamil.

4. Dapatkan berat badan yang Ideal. Cuba check BMI anda dan jikalau anda dalam kategori obesiti, sila mengambil langkah-langkah untuk menurunkan berat badan.

5. Bagi suami, pemakaian boxer adalah lebih baik daripada 'brief' kerana ia boleh menghasilkan "sperm count" yang lebih baik.

6. Pastikan haid anda teratur. Jika haid anda tidak teratur akan menyukarkan kehamilan. Perbetulkan hormon supaya haid anda akan teratur dan merancang kehamilan akan menjadi lebih mudah.

CADANGAN SUPPLEMEN / VITAMIN YANG BOLEH DI AMBIL UNTUK KESUBURAN




CARA RAWATAN BAGI WANITA/ ISTERI

  • Amalkan pemakanan yang sihat. Diet yang seimbang amat penting untuk meningkatkan kesuburan. Pengambilan protein daripada tumbuhan adalah lebih baik dari haiwan kerana tiada lemak tanpa kolestrol. Shaklee Soy Isolate Protein Powder (ESP) adalah contoh sumber protein daripada tumbuhan soya yang baik. 
  • Pengambilan vitamin / supplemen pre-natal adalah bagus untuk mereka yang sedang berusaha untuk hamil. Antara vitamin pre-natal yang boleh di ambil ialah Shaklee B-Complex with Asid Folik, Shaklee Sustained Released Vitamin C dan multivitamin Vita-Lea with Iron Formula.
  • Bagi wanita, pengambilan supplemen/ vitamin seperti EPO yang mengandungi GLA boleh meningkatkan 'cervical mucus'. Ianya akan memberi satu keadaan bagi memudahkan penempelan sperma pada ovum. Selain itu ia dapat menstabilkan hormon. Contoh GLA yang baik adalah Shaklee GLA Complex.
CARA RAWATAN BAGI LELAKI/ SUAMI

  • Gaya hidup dan persekitaran yang dipenuhi toksik pada masa kini menganggu kesihatan dan kualiti sperma. Masalah biasa yang menganggu kesuburan lelaki ialah "low sperm count" dan juga "motality".
  • Bahan kimia seperti klorin dan clorox bleach juga akan memberi kesan kepada kualiti sperma.
  • Pengambilan Vitamin C dapat melindungi sperma dari kerosakan akibat proses oksidasi dan memulihkan kualiti sperma terutamanya bagi perokok. Sesetengah lelaki mengalami masalah sperma yang melekat di antara satu sama lain membentuk ketulan (agglutinasi) dan ia akan menjejaskan kesuburan. Vitamin C didapati berupaya mengurangkan masalah agglutinasi sperma. Contoh Vitamin C terbaik adalah Shaklee Sustained Released Vitamin C.
  • Kekurangan Zink dapat mengurangkan bilangan sperma dan meyebabkan masalah mati pucuk.  Beberapa kajian menunjukkan lelaki yang mengamalkan supplemen zink dapat memperelokkan kualiti sperma, meningkatkan jumlah bilangan sperma, membantu pergerakkan sperma dan keupayaan mensenyawakan ovum oleh sperma. Contoh supplemen zink ialah Shaklee Zinc Complex.
  • Kajian awal menunjukkan pengambilan Vitamin E untuk lelaki dan wanita berupaya meningkatkan kesuburan. Vitamin E bertindak sebagai antioksidan untuk mengurangkan kerosakan kepada sperma akibat gejala radikal bebas. Contoh Vitamin E terbaik ialah Shaklee Vita-E Complex with Selenium. Daripada kajian menunjukkan Selenium dapat membantu "motality" atau daya gerak sperma.
Berusahalah dan berdoalah untuk mendapatkan cahayamata sebagai penyeri rumah tangga. Bagi yang berminat untuk mendapatkan set kesuburan dan mempunyai sebarang pertanyaan boleh lah contact mummysayf. Konsultasi percuma akan diberikan. Mummysayf sentiasa mendoakan agar anda berjaya dalam journey to be a parent...InsyaALLAH.....

Anda mungkin meminati:
- Tips Kesuburan Kaum Adam
- 9 Zat Penting Untuk Lelaki


- Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. - 

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info:

Hubungi Fuzza Nisa
Tel/Sms/Whatsapp: 017-6961509
Email: sayfuzanwar@hotmail.com
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/mummysayf

2 comments:

  1. selalunye saya mkn acid folic yg di beli dr farmasi..slps mkn acid folic berat badan saya bertambah..saya ingin mencuba vit shaklee,yg mana satu fungsi yg sama mcm asid folic ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bcomplex mempunyai folic asid....if sis nk boleh contact saya...tq sis!!!

      Delete