KURANG BERAT BADAN SEHINGGA DIGELAR KEDING MACAM ISTERI POPEYE

MASALAH KURANG BERAT BADAN | UNDERWEIGHT | CARA TAMBAH BERAT BADAN




Selalunya kita dengar kebanyakan orang mengalami masalah berat badan berlebihan. Jangan anda tak tahu ya, ada yg mengalami masalah kurang berat badan juga tau dan gelaran yang biasa dikaitkan ialah kurus macam isteri popeye. Kita juga dikategorikan tidak sihat jikalau mempunyai berat badan kurang dari BMI yang sepatutnya. Maksud Fuzza disini tinggi dan berat kita perlulah ideal.

Ada beberapa punca yang menyebabkan sesetangah daripada kita ini mengalami masalah underweight dan diantaranya adalah kerana:

  • Genetik
  • Metabolisma yang tinggi
  • Kekurangan makanan (nutrien)

Ada yang berpendapat takpelah kurus asalkan jangan gemuk. Nanti dah gemuk susah pulak nak turun. Biasakan anda dengar cakap-cakap org spt ini?? Sebenarnya bila kita mengalami masalah kurang berat badan juga adalah bahaya tau. Ini kerana, berat badan rendah boleh disebabkan kekurangan vitamin. Badan memerlukan vitamin yang cukup untuk membesar dan berfungsi dengan baik dan sempurna. 

Contohnya seperti kalsium. Ia amat penting untuk pembinaan dan pembentukan tulang. Kekurangan kalsium boleh menyebabkan risiko mendapat osteoporosis. Bila kita kekurangan zat besi pula boleh menyebabkan anemia (kekurangan sel darah merah) dan badan akan cepat menjadi penat. Bagi wanita pula kekurangan berat badan juga boleh menyebabkan haid terhenti dan mengalami masalah kesuburan. 

AMARAN!!!


Jangan ingat orang yang berbadan besar sahaja boleh membawa kepada bermacam-macam jenis penyakit. Kalau anda terlampau kurus pun kena jaga tau!! Disini Fuzza senaraikan beberapa penyakit yang berpunca akibat daripada masalah kekurangan berat badan ini.


1. Keguguran dan masalah berkaitan kehamilan - Kajian menunjukkan wanita dengan BMI yang rendah mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengalami keguguran pada trimester pertama. Selain itu, nausea yang berterusan juga keap berlaku kepada wanita yang mempunyai berat badan yang rendah.

2. Masalah kesuburan pada lelaki - kajian menunjukan adanya kaitan antara berat badan dan bilangan sprema. Lelaki yang mempunyai berat badan yang rendah mempunyai 33% bilangan sprema yang rendah jika dibandingkan dengan lelaki yang mempunyai BMI yang ideal.

3. Masalah berkaitan paru-paru - Apabila umur wanita meningkat, wanita kurus (BMI rendah) mempunyai risiko mendapat penyakit pnemonia, asthma dan bronkitis. ini adalah disebabkan wanita kurus mempunyai masalah pertumbuhan hormon. Ini menyebabkan masalah mengekalkan kesihatan tisu dalam paru-paru.

4. Artiritis - individu yang kurus atau mempunyai BMI rendah menghadapi kesukaran untuk sembuh dari arthiritis. Apabila menghidap arthiritis, mempunyai 3 kali ganda keradangan berlaku di keseluruhan badan.

5. Penyakit jantung - Individu yang mempunyai BMI rendah mempunyai kebarangkalian tinggi untuk mempunyai kolesterol yang tinggi dalam darah. Ini meniggikan risiko untuk mendapat penyakit jantung. Adalah lebih elok untuk lemak berada dibawak kulit dari dalam darah.

6. Diabetes - Individu dengan BMI rendah mempunyai risiko 20% tinggi untuk mendapatkan diabeties type 2.

Waaa...scary nyaa!!! Jgn ingat mereka yang berlebihan berat badan sahaja boleh kena sakit jantung, kolestrol dan diabetes tau. Yg terlampau kurus pun boleh ya. So, bagaimana untuk mendapatkan berat badan yang ideal ini?? Nak tahu rahsianya?? Haaa....senang ja. Ada 2 perkara utama yang perlu anda amalkan.

1. AMALKAN DIET YANG SIHAT


- amalkan karbohidrat seperti wholemeal pasta, brown rice, kentang, lentils sebagai makan asas
- ambil 5 portion buah dan sayuran setiap hari
- pengambilan protein dari daging, ikan, kekacang 
- pengambilan kalsium yang cukup. boleh diambil daripada susu dan cheese dan ditambah dengan supplemen kalsium yang lengkap seperti ostematrix
- kurangkan saturated fat yang biasanya ada pada daging diproses, kek, biskut dsb.
- kurangkan makanan yang mengandungi kandungan gula yang tinggi seperti choclate, biskut, dan minuman ringan.

2. BERSENAM SEKERAP YANG MUNGKIN


Senaman dapat membantu menambahkan berat badan. Senaman dapat membantu terapi otot yang dapat meningkatkan jisim badan. Selain itu, senaman juga dapat membantu pembinaan otot dan peningkatan berat badan.


Dan jangan lupa amalkan supplemen semulajadi anda. Supplemen ini hanya sebagai pelengkap kekurangan nutrisi yang anda alami supaya anda dpt diet yang lengkap dan seimbang setiap hari, in shaa Allah. 


CADANGAN SET WEIGHT GAIN ATAU TAMBAH BERAT BADAN SHAKLEE



1. MEALSHAKES

MealShakes adalah minuman keluarga yang mengandungi nutrisi lengkap 24 jenis vitamin, mineral dan zat dan kaya dengan asid amino. Ia membekalkan nutrisi kepada sel tubuh kerana ia kaya dengan protien, membantu pembinaan sel kulit, kuku, rambut, organ darah, imun dan lain-lain.

2. B-COMPLEX

B-Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B termasuklah 100% biotin dan asid folic. Ia menukarkan makanan kepada tenaga dan membantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga dan mengurangkan masalah letih lesu. Memastikan fungsi saraf, meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.

3. VITA-LEA

Vita-Lea adalah multivitamin & multimineral yang diformulasikan khusus dengan 23 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa. Kelebihan Vita-Lea ialah menyediakan asas-asas nutrisi penting yang membantu sel hidup, pertumbuhan sel baru yang baik, membantu proses pembesaran, menstabilkan hormon serta menjaga kesihatan tirod.

Anda ingin mencuba tapi masih belum yakin? Jom kita lihat pula beberapa Testimoni SET TAMBAH BERAT BADAN SHAKLEE ini. 

testimonial-meal-shakes-weight-gain-shaklee-vitamin4kesihatan

testimonial-meal-shakes-weight-gain-shaklee-2-vitamin4kesihatan


Tak mahu digelar "keding macam isteri popeye" atau " kurus macam cicak kubing" boleh lah contact Fuzza untuk order Set Tambah Berat Badan disamping anda bolehlah amalkan tips-tips yang Fuzza kongsikan di awal entry tadi. Semoga kita sentiasa sihat dan mendapatkan berat badan ideal dengan cemerlang...yuhuuu!!

Kongsikan kebahagian, kongsikan kebaikan!!!


Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 

Hubungi Fuzza Nisa 
Tel/Sms/Whatsapp: 017-6961509 
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/mummysayf



"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FACEBOOK"

1 comment:


  1. Good info. Untuk kesan yang lebih padat, pemakanan yang betul juga memberi sumbagan besar. Ditambah dengan workout, perghh! Boleh ke blog saya untuk info-info kekal cantik dan slim-melim.

    >>> Yang GEMUKK Nak KURUS?! <<<


    .

    ReplyDelete