CARA ATASI SUSAH TIDUR MALAM SEMASA HAMIL | INSOMNIA

TIPS MUDAH ATASI SUSAH TIDUR MALAM SEMASA MENGANDUNG



Susah tidur semasa hamil? Kalau anda nak tahu kebanyakan wanita hamil mengalami masalah sukar tidur di waktu malam. Fuzza pun mengalaminya semasa mengandungkan anak pertama, Sayf. Pada empat bulan pertama memang rasa nak tidur aja disebabkan morning sickness dan perubahan hormon yang mendadak. Namun selepas bulan ke-lima sehinggalah bersalin, Fuzza mengalami masalah sukar tidur di waktu malam. kalau tidak jam 3 pagi-4pagi memang susah nak lelapkan mata. 

So, adalah beberapa tips yang Fuzza buat research yang dapat membantu ibu hamil untuk cepat tertidur. Antara yang boleh anda amalkan ialah:

1. Menggunakan 'bolster' atau bantal peluk untuk memberi sokongan kepada posisi tidur kita kerana selepas trimester 1 adalah lebih baik anda tidur mengiring kerana posisi ini adalah yang terbaik untuk bayi. Maka dengan menggunakan "bolster" dapat membantu memberikan lebih keselesaan semasa tidur.

2. Masuk tidur saat anda telah berasa penat dan mengantuk. Kalau dah mengantuk jangan tahan lama-lama terus masuk tidur k!

3. Dihujung kehamilan, kita akan kerap berasa ingin membuang air kecil. Maka, kurangkan minum air di waktu petang supaya anda tidak perlu kerap ke toilet di waktu malam. Kerana bila dah bangun dari tidur pasti sukar melelapkan mata semula.

4. Kebiasaannya semasa kita hamil badan akan terasa lebih panas. Maka boleh lah anda memasang penghawa dingin pada suhu dingin sebelum anda masuk tidur. Dan jadikan suasana bilik lebih cozy dan selesa untuk tidur.

5. Dan akhir sekali sebelum tidur itu, lakukanlah perkara-perkara yang lebih santai sebelum masuk waktu tidur supaya anda cepat rasa mengantuk contoh seperti membaca buku. Dan yang penting janganlah fikir yang bukan-bukan dan rasa runsing akan hal-hal yang tidak sepatutnya.

Ooopppsss!!

Lupa!!

Anda juga boleh minum secawan susu panas sebelum tidur. Kerana didalam susu mengandungi tryptophan yang boleh membantu membuat anda tidur lebih lena.

Jika anda tak lalu minum susu, boleh lah mencuba ESP SOY PROTEIN. Ia juga mengandungi 'tryptophan' dan minuman soya yang berkhasiat untuk memberi tenaga yang berpanjangan.



Kalau tak boleh minum juga anda boleh telan OsteMatrix, ia bukan sekadar kalsium tetapi mengandungi magnesium, vitamin D dan lain-lain.



Semoga tips-tips ini dapat membantu anda mengatasi masalah sukar tidur malam atau insomnia semasa hamil. Alhamdulillah, sejak dari awal kehamilan kedua Fuzza sendiri amalkan Set Hamil Shaklee dan perbezaan dapat dirasai kalau compare dengan first pregnancy. Dan masa mengandungkan baby Zara alhamdulillah tidak mengalami sukar tidur malam lagi!!!

Jikalau anda ingin dapat kan ESP dan OsteMatrix atau Set Lengkap Hamil Shaklee bolehlah berhubung terus dengan Fuzza ya... =)

Kongsikan kebahagian, kongsikan kebaikan!!!


Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 

Hubungi Fuzza Nisa 
Tel/Sms/Whatsapp: 017-6961509 
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/mummysayf



"INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FACEBOOK"

1 comment:

  1. Assalamualaikum Fuzza..selamat berkenalan:) Saya ada jumpa gambar screenshot yang ada watermark mummysayf, mintak izin share ye gambar tu.

    ReplyDelete