LOYA DAN MUNTAH SEMASA HAMIL? ATASI MORNING SICKNESS ANDA !!

CARA MENGATASI MORNING SICKNESS | BERITA BAIK BAGI IBU YANG MABUK HAMIL

IBU MABUK HAMIL

Loya dan muntah semasa hamil trimester 1?? Biasanya orang akan panggil Morning Sickness atau Mabuk Hamil. Ramai ibu-ibu yang mengalami masalah ini semasa di awal kehamilan dan biasanya akan berlarutan sehingga ke 16 minggu. Namun ada juga yang tidak langsung mengalami masalah ini atau ada juga yang mengalami mabuk hamil sehingga nak bersalin tau... apa pun rezeki masing-masing. Setiap ibu mempunyai pengalaman mengandung yang berbeza =)

Sebenarnya, morning sickness ini bukan semuanya negatif tau. Ada banyak kelebihan kenapa kebanyakan wanita mengalami mabuk hamil ini. Nak tahu?? Jom terjah !!!


KELEBIHAN MORNING SICKNESS ATAU MABUK HAMIL


1. Mengurangkan risiko keguguran kerana banyak kajian menunjukkan risiko keguguran adalah rendah pada ibu yang mengalami muntah-muntah dan mual semasa hamil.

2. Mengurangkan risiko kelahiran pra matang atau bayi tidak cukup bulan.

3. Mengurangkan risiko kelahiran bayi dengan berat badan yang rendah.

4. Hormon Hcg semasa hamil akan meningkatkan dan ianya dipercayai menyebabkan rasa mual pada ibu namun ianya baik kerana hormon yang tinggi akan melindungi bayi di dalam kandungan anda.

5. Apabila ibu mengalami mual-mual atau muntah, ini menyebabkan ibu tidak mengambil makanan yang tidak sesuai pada peringkat awal kehamilan, secara tidak langsung menjauhkan ibu dari mengambil makanan yang membahayakan bayinya.

6. Ukuran placenta bertambah. Bila ibu mengalami muntah-muntah, pertambahan berat badan ibu sendiri tidaklah naik mendadak. Dengan ini memberi ruang kepada placenta menambahkan ukurannya! Plasenta memainkan peranan yang penting untuk membekalkan nutrien dan bekalan darah yang mencukupi kepada bayi.

CARA MENGATASI MORNING SICKNESS


Haa...mesti anda tak sangka kan yang morning sickness ini pun ada kebaikannya kan?? Fuzza sendiri mengalami Morning Sickness yang agak teruk di awal kehamilan semasa mengandung anak pertama. Muntah, loya, mual, pening dan badan akan rasa sungguh tak selesa. Nak makan pun tak lalu. Nak buat apa pun rasa macam takde mood tau!! Namun, Alhamdulillah semasa mengandung anak kedua ini, morning sicknessnya tidaklah seteruk yang pertama. Fuzza masih lagi dalam keadaan terkawal dan mampu melakukan aktiviti harian dan menjaga anak. Tidaklah seteruk yang pertama dahulu.

Nak tahu rahsianya?? Haaa....inilah yang Fuzza amalkan!!! B-COMPLEX dan PEPPERMINT-GINGER PLUS =) Inilah peneman saya di awal kehamilan. Walaupun morning sickness itu tidaklah hilang terus namun ia banyak membantu dalam memberi kelegaan dan mengurang rasa loya dan mual. 

IBU HAMIL MABUK
B-COMPLEX & PEPPERMINT-GINGER PLUS ATASI MORNING SICKNESS

BAGAIMANA SHAKLEE B-COMPLEX & PEPPERMINT-GINGER PLUS MEMBANTU ATASI MORNING SICKNESS??


KHASIAT B-COMPLEX


Di bawah adalah pengalaman seorang ibu yang mengamalkan B-Complex sepanjang kehamilannya ::

" For my first 2 pregnancies I had terrible morning sickness. I was constantly woosey and generally did not feel well.. I on;y puked a few times, but constantly wished I did hoping I would feel better. At about 12 weeks for baby #2 my CNM suggested taking a B complex with B6. I purchased a bottle of super B complex with B6, B12 & a variety of other Bs. I immediately got better; however I attributed this to being at 12 weeks.

Now at baby #3 I started taking a B Complex with B6, B12 & a variety of other things from the beginning. I felt 100 % better than my previous 2 babies combined. I had to take the vitamins several times a day and would start feeling really bad if I went too long. After my first bottle was gone I purchased a bottle of B Complex without B12, and it did not help as much. Once I switch backed to a B Complex with B12 I felt better once again.

Bottom line, B Complex with B6 & B12 made me feel much better. B Complex with out B12 did not improve my state of well being as much. I needed to take the supplements to week 17."

Ini dia pengalaman ibu lain yang mengamalkan B-Complex untuk mengatasi morning sickness nya::

"choose the title of my post carefully because after six pregnancies I still haven’t found out to get rid of morning sickness completely (I know….boo! hiss!). Some women do find complete relief in one way or another, but for most of us it’s a matter of learning how to cope until the tincture of time works its magic. All I can offer here are tips on managing morning sickness.

Here’s my list of “remedies” that actually did provide some relief:
B6 and Unisom Combo: This is a “Class A” remedy that many doctors and midwives suggest to expectant mothers in lieu of expensive prescription medication. Here’s the regimen my midwife assigns me. Go to the pharmacy and buy several packages of generic Unisom (doxylamine) tablets and a big bottle of B-Complex which contains about 25 mg of B6 in each tablet."

Apa yang Fuzza dapat simpulkan selepas membaca pengalaman mereka adalah, B-Complex yang lengkap dengan B6 dan B12 dapat membantu mengurangkan dan melegakan morning sickness. Cuba anda tengok ni. B-Complex Shaklee memang vitamin B yang lengkap! Bukan itu saja, saintis Shaklee telah mencipta asid folik pertama didunia secara semulajadi dengan penyerapan yang sangat tinggi dan berkualiti.


                         


KHASIAT PEPPERMINT-GINGER PLUS


Shaklee Peppermint-Ginger Plus ini mengandungi bahan semulajadi Pudina dan Halia yang telah digunakan sejak zaman berzaman lagi secara tradisional. Semasa mabuk hamil, mommies akan berasa loya, mual nak muntah kan? Pudina dan halia ini dapat melegakan rasa ketidakselesaan perut dan usus, loya mual ketika hamil dan juga melegakan pedih ulu hati yang kerap dialami ibu hamil di awal kehamilan. Dalam pantang pun mommies boleh amalkan tau...ia membantu untuk membuang angin dari badan!! =)

Bagi mommies yang ingin mendapatkan B-Complex dan Peppermint-Ginger Plus ini boleh hubungi Fuzza, Pengedar Sah Shaklee anda!!!

Dapatkan penjimatan untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli JOM DAFTAR SEKARANG! 



Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info:


Hubungi Fuzza Nisa
Tel/Sms/Whatsapp: 017-6961509
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/mummysayf


 "INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FACEBOOK"

1 comment: