AMAL TABIAT MAKAN SIHAT

Salam sayang all....=)

Ramai di antara anda yang sedang berdiet atau ingin menguruskan badan pening memikirkan makanan yang sepatutnya diamalkan untuk menentukan kejayaan mendapat berat badan yang diimpikan. Untuk menguruskan badan, adalah amat penting menjaga pengambilan kalori yang diambil seharian. Kalori dan lemak berlebihan akan membawa kepada penambahan berat badan secara mendadak. Disini ingin mummysayf kongsikan tips pemakanan secara sihat yang perlu diamalkan dalam proses berdiet atau menurunkan berat badan....jom baca!!


TABIAT MAKAN YANG PERLU DIAMALKAN


  • Ambil pelbagai jenis makanan berkhasiat yang kaya nutrien. Kita perlu lebih 40 nutrien berlainan untuk menjamin kesihatan. Sebaik-baiknya, kita perlu mengambil makanan bijirin penuh. Roti wholemeal, biskut wholemeal, buah-buahan dan sayur-sayuran menambah serat dan nutrien ke dalam diet harian kita.
  • Pastikan diet harian mengandungi lima sukatan sayuran dan buahan. Pilih sayuran berdaun hijau gelap, buah-buahan, tauge dan banyak lagi. Gunakan sedikit minyak untuk menumis tetapi jangan masak sayur terlalu lama. Makan sayur mentah sebagai ulam.
  • Baiki cara memasak dan guna kaedah inovatif. Resipi tradisional boleh diperbaiki untuk mengurangkan lemak dan kalori. Cuba kaedah panggang, kukus, bakar dan salai. Gunakan ramuan semulajadi seperti asam jawa, sos soya, bawang putih, halia, bawang besar, cuka, serbuk kari, serai dan lain-lain rempah sebagai perasa.
  • Hadkan pengambilan kuah salad dengan kandungan lemak tinggi, makanan bergoreng, minuman alkohol, daging diproses dan lemak tepu.
  • Sentiasa membuat perubahan kecil tetapi bijak untuk menjamin tabiat makan yang sihat. Ingatlah! 1 gram lemak memberi sembilan kalori, 1 gram karbohidrat/protein membekalkan empat kalori.
  • Sekiranya anda gemarkan snek, banyak pilihan snek rendah lemak seperti sandwich, popiah basah, keladi kukus, buah-buahan, biskut wholemeal, buahan kering spt kurma, kismis, yogurt, popcorn dan etc. Snek bukan untuk menggantikan sajian utama. Pengambilan sedikit snek mencukupi untuk menghilangkan kelaparan antara waktu makan tanpa menjejaskan selera makan.


CADANGAN SUPPLEMEN UNTUK KURUSKAN BADAN


1. BAKAR LEMAK - SHAKLEE LECITHIN/OMEGAGUARD

Shaklee Lecithin dan OmegaGuard


2. BUANG LEMAK - SHAKLEE HERB-LAX/ALFALFA COMPLEX

Shaklee Herb-Lax dan Alfalfa Complex
                                      

3. BINA OTOT / SUMBER PROTEIN - SHAKLEE CINCH/SOY PROTEIN ISOLATE POWDER (ESP)

Shaklee Cinch dan Soy Protein Isolate Powder (ESP)
                                                    
Sesuai untuk ibu menyusu yang ingin kuruskan badan juga. Cadangan jadual pengambilan supplemen disertakan dan konsultasi berterusan percuma diberikan. InsyaAllah....mummysayf doakan agar rakan-rakan semua berjaya dalam proses mendapatkan berat badan ideal....gud luck and all the best!!

Anda mungkin meminati:


- Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. - 

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info:

Hubungi Fuzza Nisa
Tel/Sms/Whatsapp: 017-6961509
Email: sayfuzanwar@hotmail.com
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/mummysayf

No comments:

Post a Comment