Human Milk For Human Babies

Salam sayang my dear readers...entry harini mummysayf nak share on breastfeeding pula. Breastfeeding bukanlah sesenang yang kita lihat actually. Kerana itu sangatla penting untuk ibu-ibu menyusu dengan ilmu. Especially bagi first time mothers. Mummysayf pun actually went thru a tough time untuk breastfeed babysayf. But alhamdulillah....susah-susah dahulu senang-senang kemudian. Saat-saat manis breastfeed babysayf insyaAllah takkan dilupakan....=)

So why mommies should choose for breastfeeding?
Susu ibu adalah susu yang terbaik itu baby. Susu ibu kurang alergic, free, available anytime and boleh diminum begitu saja. Susu ibu mengandungi antibodi hidup yang dapat membantu baby melawan penyakit. Lastly, the joy of breastfeeding memang takkan dilupakan...=) sweet memories....


Kebaikan breastfeeding kepada baby:
  • Bayi yang lebih sihat - oleh kerana kandungan susu ibu yang mempunyai antibodi, baby kurang dijangkiti penyakit. Jikalau dijangkiti pun akan cepat sembuh.
  • Mengurangkan allergy - potensi baby susu ibu terkena asthma, allergic rhinitis dan ekzema adalah kurang. Allergy mostly inherit. So, jika mommies atau suami  mempunyai masalah allergy, breastfeeding secara eksklusif adalah penting.
  • Unik - rasa susu ibu berubah setiap hari dan setiap feeding. Komposisi nutrien dalam susu ibu juga berubah dari masa ke semasa mengikut keperluan dan usia baby.
  • Bonding antara ibu dan baby - breastfeeding dapat bina bonding yang kuat antara ibu dan baby.
Kebaikan breastfeeding kepada ibu:
  • Kurang risiko kanser - breastfeeding mengurangkan risiko kanser payudara, ovari dan rahim. Wanita yang tidak pernah mengandung dan breastfeed mempunyai risiko yang tinggi untuk kanser payudara, rahim dan ovari.
  • Family planning - eksklusif breastfeeding inhabits ovulation. So, tiada haid and peluang untuk mengandung adalah kurang.
Kebaikan breastfeeding kepada family dan society:
  • Susu ibu adalah percuma dan menjimatkan kos membeli susu formula yang pada masa kini agak mahal.
  • Breastfeeding juga mengurangkan kos perubatan baby kerana breastfeeding baby kurang jatuh sakit dan ibu yang berkerja tidak perlu mengambil cuti yang kerap untuk menjaga baby kerana sakit.
  • Breastfeeding sangat memudahkan pabila mommies pergi shopping or holiday. Mommies tak perlu nak pack susu tepung, air panas botol susu dan etc...=)
  • Penyusuan di waktu malam adalah sangat-sangat mudah kerana mommies tak perlu bangun. Boleh breastfeed sambil baring....so suami pun boleh tidur lena...=)
So, mommies yang mempunyai masalah kurang susu janganlah berputus asa. Ingat tips penyusuan mummysayf yang lepas, susu ibu ini adalah konsep demand and supply. Penyusuan yang kerap dapat membantu meningkatkan pengeluaran susu ibu. Selain itu mommies pun boleh mengambil milk booster dan supplemen penyusuan. Pilihan hati mummysayf adalah Set Penyusuan Optimum Shaklee....=)

Set Penyusuan Optimum Shaklee



- Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. - 


Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 

Hubungi Fuzza Nisa 
Tel/Sms/Whatsapp: 017-6961509 
Email: sayfuzanwar@hotmail.com 
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/mummysayf

No comments:

Post a Comment