KEPENTINGAN SARAPAN PAGI



Ramai di kalangan masyarakat kita masa kini selalu mengabaikan sarapan pagi. Alasan yang sering kali diberikan ialah tiada selera makan di waktu pagi dan takut dengan kenaikan berat badan. Ada juga yang mencantumkan breakfast dan lunch dipanggil "Brunch". Ada juga mitos yang mengatakan pabila makan sarapan pagi akan menyebabkan seseorang lebih mengantuk dan kurang daya tumpuan.

Janganlah dipandang remeh den kepentingan sarapan pagi ini ya!!! Samada berselera atau tidak, badan kita sangat memerlukan sarapan pagi ini. So, mulai harini kita praktikan setiap hari utk mengamalkan sarapan pagi. Sarapan pagi penting utk membekalkan tenaga kepada tubuh badan bagi melakukan aktiviti yang sibuk.

MANFAAT SARAPAN PAGI


1) MEMENUHI NUTRISI YANG DIPERLUKAN

Hidangan terbaik untuk sarapan pagi adalah yang mempunyai karbohidrat atau berserat tinggi. Makanan seperti oat, bijirin dan roti gandum amat sesuai dijadikan hidangan pada waktu pagi kerana ia membekalkan tenaga dan tidak cepat lapar.

2) KURANGKAN BERAT BADAN
Sarapan pagi dengan perut yang masih kosong akan mempercepatkan pembakaran kalori secara lebih efisien. So, ia dapat membantu mengurangkan berat badan anda!!! 

3) TINGKATKAN DAYA TUMPUAN
Ketika anda bangun pagi, sebahagian besar tenaga dalam bentuk glukosa dan glikogen telah digunakan pada hari sebelumnya. Oleh itu, pengambilan makanan yang berglukosa diperlukan untuk menjana perkembangan otak dan daya tumpuan. Tanpa glukosa, anda akan berasa letih dan kurang tumpuan terhadap kerja yang dilakukan.

4) CEGAH SAKIT JANTUNG
Kandungan serat yang diperoleh daripada bijirin dapat menyerap kolesterol yang terdapat di dalam badan. Penyerapan kolesterol ini sekali gus mengurangkan tahap kolesterol yang boleh membahayakan kesihatan.

TIPS KHAS BAGI ANDA YANG SUKAR BERSARAPAN PAGI


  • Ambil hidangan yang mempunyai kandungan serat, protein dan kalsium. Hidangan seperti bijirin sudah cukup untuk sarapan pagi.
  • Jika anda seorang yang sibuk, sentiasa bawa sekeping roti dan susu sebagai hidangan pagi sebelum melangkah ke pejabat.
  • Hidangan telur juga baik sebagai sajian pagi anda. Vitamin dan mineral yang terdapat di dalamnya membantu memberi nutrisi yang diperlukan oleh badan.
  • Jika anda kurang berasa lapar pada pagi hari, cuba untuk tidak makan selepas pukul 8.00 malam pada hari sebelumnya. Keesokan pagi, anda pasti berasa lapar. 


OR, kalau anda selalu kesempitan masa diwaktu pagi tapi masih ingin kekal bertenaga, boleh mengamalkan ESP Soy Protein Isolate Powder (ESP) atau MealShakes Shaklee. Seperti mummysayf, memang wajib bersarapan dengan ESP Soy Protein + Mealshakes + Susu + Milo...my favorite !!! Kekal bertenaga sepanjang hari utk bekejaran bersama Sayf yang semakin aktif...=)


My favorite Breakfast !!!

ESP Soy Protein Isolate Powder Shaklee ini telah diiktiraf di seluruh dunia. Untuk menghasilkannya, banyak kajian klinikal yang telah dibuat oleh Shaklee utk memastikan ESP ini adalah sejenis produk berasaskan protein yang berkualiti tinggi yang diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan. Ia mengandungi hanya kacang soya non-GMO (tidak diubahsuai secara genetik)  yang diproses di bawah suhu rendah supaya kandungan isoflavones dijaga . Setiap tin 1kg ESP adalah daripada 30 kg kacang soya dan ia adalah booster tenaga segera yang boleh bertahan berjam-jam lamanya.

MealShakes mempunyai rasa yang hebat, pek minuman extra nutrisi yang mudah dibancuh dan dicampur dengan hidangan lain. MealShakes menawarkan 19 vitamin dan mineral penting dan kaya dengan sumber kalsium serta sumber protein yang hebat. Ia bukan sahaja sesuai utk anda, malahan ia merupakan nutrien asas untuk tumbesaran anak-anak dan remaja yang sedang membesar untuk kekal kuat dan sihat. Tambahan lagi indeks glisemiknya juga rendah 

Lihat sini utk khasiat penuh ESP Soy Protein Isolate Powder dan Mealshakes.


- Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. -

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 

Hubungi Fuzza Nisa 
Tel/Sms/Whatsapp: 017-6961509 
Email: sayfuzanwar@hotmail.com 
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/mummysayf

1 comment:

  1. Sarapan pagi memang perlu. Kalau tidak lembik semacam. Minum satu gelas mealshakes pun dah cukup kalau yang tidak sempat sarapan.. Memang kenyang

    ReplyDelete