Vitamin Sintetik VS Vitamin Organik


Salam sayang all... mummysayf percaya kebanyakkan kita pada masa kini pernah atau sedang mengamalkan vitamin atau supplemen tambahan. Tahukah kita vitamin yang kita makan itu dari sumber organik or sintetik? Pilihan mummysayf semestinya vitamin organik semulajadi " SHAKLEE di hatiku....=) " kenapa perlu pilih yang organik? jom baca...tq sis Maria Awi ...

VITAMIN SINTETIK VS VITAMIN ORGANIK?

AYAM KAMPUNG VS AYAM CUCUK?

Itulah antara perumpamaan yg boleh kita buat utk mudah faham. Orang sanggup bayar lebih utk sesuatu yg organik & lbh sihat..dan ada yg sehingga tidak makan pun ayam cucuk ni kerana TERLALU BANYAK KESAN TAK ELOK.

Perbezaan antara Vitamin Sintetik dan Vitamin Organik

1. CARA PENGHASILAN


Vitamin organik sudah tentunya dihasilkan menggunakan bahan2 semulajadi yg hanya mengambil intipatinya shja & menyingkirkan fiber.sbg contoh, sekiranya ingin menghasilkan vitamin c, buah oren hanya diambil jusnya dan seratnya dibuang.
Berbeza dgn vitamin sintetik yg dihasilkan dari manipulasi bahan kimia yang mempunyai ciri2 seakan-akan bahan yang terdapat dalam vitamin. Contohnya asid askorbik (vitamin C) mempunyai formula empirik C6H8O6, jadi gabungan dari molekul2 karbon, hidrogen dan oksigen ini boleh dihasilkan dari apa2 bahan bagi menghasilkan asid askorbik.

2.KESAN/KESERASIAN KEPADA BADAN

Sudah tentulah vitamin organik lebih serasi dgn badan kita krn dihasilkan adalah drpada bahan2 yg kita makan dlm menu seharian.maka ia dpt bertindak balas dgn baik malah dpt memberi kesan yg lebih baik. Berbanding vitamin sintetik, ia dihasilkan drpd bukan bahan semulajadi.dan jgn terkejut jika ada sesetengah vitamin spt vitamin B complex dihasilkan drpd tar yg digunakan utk menurap jalan.

3.HARGA

Sudah tentulah harga organik lebih mahal sedikit setanding dgn kelebihannya. Lihat shjalah sayur organik yg djual d giant/tesco dll.tempatnya khas, tidak bercampur dgn sayur2 yg kena sembur racun tu. soooo exclusive...

4.KESAN JANGKA MASA PANJANG

Vitamin natural tidak mendatangkan kesan sampingan kerana penghasilan dari bahan2 semulajadi).Vitamin sintetik mempunyai banyak kesan jangka panjang, salah satunya akibat ketidakstabilan bahan2 yang terkandung dalam vitamin sintetik itu sendiri, dan manipulasi kimia yang dilakukan dalam proses penghasilannya.

*Sumber

- Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. - 

Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info: 
Hubungi Fuzza Nisa 
Tel/Sms/Whatsapp: 017-6961509 
Email: sayfuzanwar@hotmail.com 
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/mummysayf


No comments:

Post a Comment