Conjunctivitis dan Susu Ibu


Salam sayang semua....today mummysayf nak story sikit about salah satu fungsi susu ibu ini. Mungkin ada yang dah tahu mungkin ada yang belum. Last month granma mummysayf mai umah. Granma mummysayf ni dah berusia orangnya tapi masih aktif nak buat kerja. Itula satu-satunya granma mummysayf yang masih ada untuk menumpang kasih =)

Di pagi hari tiba2 granma mummysayf ni mintak sikit susu ibu mummysayf. Katanya nak letak kat mata...(dlm hati biar betul laa nenek ku ni...huhu). Granma mummysayf ni ada masalah mata....mata nya berair n pedih due to aging (mmg tgh followup checkup with eye specialist). So, setiap hari granma mummysayf ada kat umah hari-hari di titiskan susu ibu dalam mata nya...=)
Mummysayf dengan hati yang busybody nak tahu ni teruslaa meng’google’ info about ni....huhu



Susu ibu ini boleh merawat sakit mata atau conjunctivitis atau dikenali sebagai pink eye. Sakit mata ni jangkitan mata dan ia boleh berjangkit. Antibodi dalam susu ibu iaitu immunoglobulin dapat mencegah bacteria darimelekat pada permukaan mata. So, pertumbuhan bakeria akan terhalang dan seterusnya menamatkan jangkitan pada mata. So pada sesiapa yang terkena sakit mata bolehlah mencari susu ibu dan menitiskan setitik susu ibu pada mata tiga kali sehari. Cubalah....tapi kalau infection teruk silalah berjumpa doctor anda =)

Wah!!! Hebatkan susu ibu?? Mata adalah antara body part yang sensitive pun selamat untuk diletakkan susu ibu.... cuba bayangkan betapa bagusnyaa jika baby kita dapat segala khasiat susu ibu itu at least sehingga baby 2 tahun....=)

Happy breastfeeding!!

 

No comments:

Post a Comment