BENARKAH GLA COMPLEX SHAKLEE BOLEH MENGECUTKAN CYST ?

APA ITU CYST? | GLA COMPLEX SHAKLEE BOLEH MENGECUTKAN CYST?


Salam sayang buat pembaca blog Fuzza...hari ni saya nak kongsikan sesuatu yang mungkin sering kali anda dengar di kalangan wanita masa kini. Hari ni Fuzza nak share berkenaan CYST. Pernah dengar tak?? Mungkin anda pernah dengar tetapi tidak tahu apa itu Cyst. So, jom baca apa yang Fuzza nak kongsikan hari ini !!!


APA ITU CYST?


OVARIAN CYST

Dalam gambar diatas itu lah CYST. Cyst ini boleh terjadi di mana-mana bahagian badan kita sebenarnya. Namun bagi wanita, yang paling sinonim adalah Ovarian Cyst.

Ovarian Cyst adalah nama yang diberikan kepada cyst atau kantung yang berisi lendir/air yang berada di dalam kilang telur ovari. Lendir atau cecair ini boleh jadi seperti air, pekat likat dan ada diantaranya yang mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi. Tak percaya cyst boleh ada rambut dan gigi?? Haa...ni gambarnya ehsan dari pakcik Google.com kita. Ngeri tak???

RAMBUT DAN GIGI DI CYST


OVARIAN CYST BUKAN PENYAKIT?


Menurut kata Dr. Zubaidi Ahmad ovarian cyst tu bukan penyakit.Ovarian cyst ini selalunya dihadapi oleh wanita muda. Dan selalunya, kehadiran cyst ini tidak menunjukkan simptom-simptom tertentu. Ianya diketahui apabila pemeriksaan ultrasound atau pelvic secara rutin dilakukan. 

CYST DI OVARI

Secara amnya, setiap kali kitar haid, organ ovari akan mengelembung dinamakan ovarian follikel. Ianya mengandungi ovum dan apabila ovum dikeluarkan, sepatutnya ovari akan mengecut, tetapi sesetengah akan membesar melebihi 2cm. Ini dikenali sebagai cyst.

95% ovarian cyst ini adalah tidak merbahaya tetapi adakalanya ia boleh mendatangkan kemudaratan seperti sakit bawah abdomen, rasa kembung abdomen, sakit pada payudara, merasa letih, masalah ketidak kesuburan dan sakit kepala.


CYST YANG MENGANGGU KESUBURAN

Kebanyakan wanita masa kini yang mempunyai masalah kesuburan dan sukar hamil. Salah satu puncanya adalah kerana CYST. Ada cyst yang mengganggu kesuburan. Antaranya ialah:
  • Endometriomas - cyst yang disebabkan oleh endometriosis
  • Polystic Ovarian Cyst - beberapa cyst kecil pada ovari, kehadirannya menyebabkan haid tidak teratur dan kadar kandungan hormon tertentu yang tinggi dalam darah.

BILAKAH PEMBEDAHAN PERLU?


Pembedahan bukanlah cara utama untuk mengubati cyst. Pembedahan hanya akan dilakukan jika:
  • untuk melakukan biopsy. Ini jika doktor mengesyaki ianya mungkin kanser.
  • untuk membuang ovarian cyst sekiranya ia memudaratkan seperti sakit perut, haid tidak teratur dan sebagainya. Atau saiznya melebihi 5cm dikhuatiri akan pecah.
  • untuk melakukan pembuangan ovari sekiranya disahkan kanser ovari.

Walaupun bukan semua ovarian cyst mesti dibuang, tetapi semua kes ovarian cancer mestilah menjalani pembedahan pembuangan ovari. Bagi ovarian yang bukan kanser dan tidak mendatangkan masalah kepada pesakit, doktor akan menimbang antara risiko dan kebaikan pembedahan itu. Pembedahan akan di pertimbangkan jika berlaku perkara-perkara berikut:
  • Ovarian cyst berlaku di kedua-dua belah ovari
  • Ovarian cyst melebihi saiz 5cm
  • Ovarian maish kekal saiz walaupun selepas menunggu 2-3kali kitaran haid
  • Pemeriksaan ultrasound menunjukkan Ovarian cyst itu bukan jenis yang biasa
  • Pesakit tidak pernha mengalami kitaran haid langsung
  • Menggunakan pil perancang kehamilan
  • Pesakit telah menopause
  • Pesakit adalah gadis remaja
Apa yang saya senaraikan di atas adalah antara kriteria yang memungkinkan perlunya pembedahan.. Tetapi, jika anda mengalami salah satu kriteria itu, tidak bermakna anda harus di bedah. Kerana ia bergantung juga pada pertimbangan doktor yang merawat anda. Berbincanglah dengan doktor langkah terbaik yang boleh di ambil.


CYST BOLEH BERULANG?



Ovarian Cyst ini boleh dikeluarkan tanpa mencederakan ovari. Ianya dikenali sebagai cysectomy. Ini bermakna cyst dipisahkan dari ovari dan kesuburan wanita dikekalkan. 

Namun, ketumbuhan cyst di ovari boleh muncul semula. Ia boleh terjadi di ovari yang sama atau di ovari yang sebelah lagi walaupun selepas pembedahan pembuangan cyst. Jikalau wanita itu telah menopause, doktor mungkin mencadangkan untuk membuang ovari. Ini dikenali sebagai oophorectomy.


BAGAIMANA GLA COMPLEX DAPATKAN KECUTKAN CYST??

SHAKLEE GLA COMPLEX


Haaa...bagaimana GLA COMPLEX SHAKLEE ini dapat membantu mengecutkan Cyst?? Sebenarnya, cyst ini adalah disebabkan ketidakstabilan hormon dalam badan kita. Dan GLA Complex ini dapat membantu mengawal ketidakseimbang hormon. 

Apakah kandungan dan perbezaan GLA Complex Shaklee yang sungguh istimewa buat wanita ini?


Kebanyakan GLA (gamma-linolenic acid) yang ada dipasaran adalah daripada EPO (evening primrose oil). Namun GLA Complex Shaklee ini diektrak dari borage yang mengandungi lebih dari 2 kali ganda GLA dalam EPO. Ekstrak minyak borage ini adalah 3 kali lebih berkesan daripada EPO. Dan yang istimewanya Shaklee hanya mengektrak dari Bunga Borage yang ditanam secara organik sahaja di kawasan Saskatchewan. 

Setiap kapsul mengandungi lebih 300mg GLA yang mana ia merupakan sumber terbaik asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Ianya digabungkan dengan minyak bunga matahari yang merupakan satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia juga mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel. Supplement Omega 6 dan Vitamin E mempunyai anti-keradangan yang tinggi yang membantu penyembuhan.


TESTIMONI CYST KECUT DENGAN SHAKLEE GLA COMPLEX


Disini Fuzza kongsikan Testimoni Pengguna GLA Complex yang cyst nya telah mengecil selepas mengamalkan GLA COMPLEX secara konsisten. Alhamdulillah dengan izinNya, mereka telah mendapat hasil yang positif.

TESTIMONI CYST KECUT DENGAN GLA COMPLEX

TESTIMONI CYST MENGECIL DENGAN GLA COMPLEX


Bagi anda yang mempunyai masalah Cyst, boleh mencuba SHAKLEE GLA COMPLEX ini. Jangan risau kerana ianya dari sumber semulajadi. Boleh hubungi Fuzza, Pengedar Sah Shaklee anda sekarang !!! =)


Dapatkan penjimatan untuk setiap produk Shaklee dengan mendaftar sebagai ahli JOM DAFTAR SEKARANG! 



Berminat dan untuk sebarang pertanyaan/info:


Hubungi Fuzza Nisa
Tel/Sms/Whatsapp: 017-6961509
Visit and like us on FB: https://www.facebook.com/mummysayf


 "INGIN MENDAPAT 4-5-6 ANGKA SEBULAN DENGAN MENDAFTAR AHLI SHAKLEE? HUBUNGI SAYA!! HANYA DENGAN ONLINE, ANDA MAMPU MENJANA PENDAPATAN LUMAYAN! WAKIL PENGEDAR SELURUH MALAYSIA MASIH DIPERLUKAN! DAN ANDA AKAN DIJEMPUT KE GROUP EKSLUSIF DI FACEBOOK"

No comments:

Post a Comment